Η «Ιλιάδα» του Ομήρου παρούσα στο 2ο εργαστήριο
της δράσης #Teens Press_photostories 2021
Θεατρικό σανίδι μύρισε στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) στη Θεσσαλονίκη, όπου το Σαββατοκύριακο πραγματοποιήθηκε το 2ο εργαστήριο της δράσης #Teens_Press_photostories 2021 με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού.
Με κατάλληλο φωτισμό και υποβλητική μουσική, οι εγκαταστάσεις του Ιδρύματος μετατράπηκαν σε χώρο σκηνικής δράσης για τις ανάγκες του νέου βιωματικού σεμιναρίου με θέμα τη φωτογραφία στους τομείς του θεάτρου και του χορού.
Δύο ηθοποιοί της θεατρικής ομάδας «Μικρός Βορράς» παρουσίασαν σκηνές από την «Ιλιάδα» του Ομήρου, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τάσου Ράτζου, ενώ περισσότεροι από 50 έφηβοι κλήθηκαν να αναλάβουν το ρόλο φωτορεπόρτερ και να αποτυπώσουν, μέσω κινητών τηλεφώνων και φωτογραφικών μηχανών, τις… μυθικές συγκρούσεις τους.
Στην ατμόσφαιρα της αρχαϊκής εποχής ανέλαβαν να μεταφέρουν τους μαθητές και τις μαθήτριες σχολείων της Βόρειας Ελλάδας ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, υποδυόμενος τον Αχιλλέα και τον Απόλλωνα, και η Ιοκάστη-Αγαύη Παπανικολάου, ενσαρκώνοντας τη μητέρα του Αχιλλέα και την Αθηνά. Επιλέγοντας διαφορετικές οπτικές γωνίες και τρόπους σύνθεσης, οι συμμετέχοντες επιχείρησαν να συλλάβουν την οργή, την πίκρα και την εκδικητικό πάθος των ομηρικών ηρώων, απαθανατίζοντας τις εκφράσεις και τις κινήσεις τους.
Μάλιστα, για να κατανοήσουν πληρέστερα την αξία κάθε ρόλου, οι έφηβοι ανέλαβαν να γίνουν για λίγο και οι ίδιοι ηθοποιοί ή αφηγητές και, χρησιμοποιώντας στρατιωτικά ρούχα, να παρουσιάσουν σκηνή από ραψωδία του Ομήρου, την ώρα που ο Αχιλλέας αποφασίζει να επιστρέψει στο πεδίο της μάχης κατά των Τρώων.
«Κύριος στόχος του φωτογράφου είναι να αποκρυσταλλώσει την κορυφαία στιγμή του ρόλου του κάθε ηθοποιού», είπε ο σκηνοθέτης της ομάδας «Μικρός Βορράς», Τάσος Ράτζος, μνημονεύοντας τη διάσημη φωτογραφία του Αιμίλιου Βεάκη στο ρόλο του παρανοϊκού βασιλιά Ληρ στο ομώνυμο έργο του Ουίλιαμ Σέξπιρ.
Ο κ. Ράτζος πρόσθεσε ότι ο φωτογράφος του θεάτρου οφείλει επίσης να φωτίσει με τη ματιά του το περιβάλλον της παράστασης, να αποδώσει σε εικόνες τη φωνή του σκηνοθέτη και να δει πέρα απ΄ αυτό που αντικρίζει ο θεατής. «Το θέατρο είναι βίωμα », παρατήρησε, «και σ΄ αυτό το βίωμα θα πρέπει να συμμετάσχει με τις αισθήσεις του ο φωτογράφος, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να αναδειχθεί σε αισθητική εμπειρία για το θεατή ή τον αναγνώστη».
«Φωτογραφίζουμε με τα… αυτιά»
«Στις παραστάσεις χορού δε φωτογραφίζουμε με τα μάτια, αλλά με τα… αυτιά. Ακολουθούμε το ρυθμό της μουσικής και, βάσει αυτού, αποφασίζουμε πότε θα πιέσουμε το πλήκτρο της μηχανής. Διαφορετικά, εάν περιμένουμε να δούμε αυτό που θέλουμε να αποτυπώσουμε, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χάσουμε τη στιγμή», είπε ο Νίκος Πάντης, επαγγελματίας φωτογράφος και φωτορεπόρτερ
Στο χορό, όπως εξήγησε, οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα απαιτητικές, καθώς ο φωτογράφος καλείται να συλλάβει την κίνηση που διαρκεί εκατοστά του δευτερολέπτου, σε αντίθεση με το θέατρο, όπου οι εκφράσεις του ηθοποιού διαρκούν λίγα δευτερόλεπτα.
«Ό,τι δε βλέπει ή δεν προλαβαίνει να αντιληφθεί ο θεατής, θα πρέπει το συλλάβει και να το αποτυπώσει ο φωτογράφος», ανέφερε ο κ. Πάντης, ο οποίος έχει ειδικευτεί σε φωτογραφίσεις παραστάσεων χορού και μπαλέτου.
Ο κ. Πάντης αποτύπωσε με το φακό του τις σκηνικές επιδόσεις των δύο ηθοποιών της ομάδας «Μικρός Βορράς» και στη συνέχεια εξήγησε στους συμμετέχοντες εφήβους ποιες εικόνες θα επέλεγε ο ίδιος προς δημοσίευση, με ποια κριτήρια και για ποιους λόγους.
Από το βάθος πεδίου στην ένταση
«Το βάθος πεδίου, η κίνηση, η κλιμάκωση και η ένταση συνιστούν τα σημαντικότερα στοιχεία των καλών φωτογραφιών θεάτρου», σημείωσε ο πολύπειρος φωτογράφος και φωτορεπόρτερ Νώντας Στυλιανίδης.
Ο ίδιος σημείωσε ότι ο χώρος των παραστάσεων παρουσιάζει πολλές διαφορετικές παραμέτρους, όπως ο φωτισμός και ο σκηνικός διάκοσμος, στις οποίες καλείται κάθε φορά να προσαρμοστεί ο φωτογράφος, ώστε να αποδώσει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Προβάλλοντας πλήθος εικόνων με σημαντικούς πρωταγωνιστές που απαθανάτισε κατά την 30χρονη συνεργασία του με το ΚΘΒΕ, όπως ο Δημήτρης Καρέλλης, ο Γιώργος Βελέντζας, ο Κώστας Βουτσάς, η Άννα Φόνσου και η Χρυσούλα Διαβάτη, ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι ο φωτογράφος θα πρέπει να βιώσει ο ίδιος τη θεατρική παράσταση, να οσμιστεί τι συμβαίνει επί σκηνής και να δράσει με ακρίβεια δευτερολέπτου, για να αποτυπώσει το όνειρα των ηθοποιών και του σκηνοθέτη.
«Να είστε αόρατοι, να μπαίνετε στο πετσί του έργου και να κυνηγάτε τις εκφράσεις προσώπου», προέτρεψε τους μαθητές και τις μαθήτριες ο κ. Στυλιανίδης, προσθέτοντας ότι η καλή φωτογραφία πρέπει να καθηλώνει, να εμπνέει και να παρακινεί τους θεατές, συμπυκνώνοντας την πεμπτουσία της υποκριτικής και της σκηνοθετικής τέχνης.
Η δράση #Teens_Press_photostories 2021 συνεχίζεται το επόμενο Σαββατοκύριακο στις εγκαταστάσεις της ΕΣΗΕΜ-Θ (Στρατηγού Καλλάρη 5, 54622, Θεσσαλονίκη), σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:
- Σκηνοθεσία, μουσική & φωτογραφία | 30-31 Οκτωβρίου
Α΄ Τμήμα (10:00 – 13:00):
Μαρία Ριτζαλέου | Δημοσιογράφος
Βαρβάρα Δουμανίδου | Σκηνοθέτρια
Β΄ Τμήμα (14:00 – 17:00):
Βασίλης Πάγκαλος | Δημοσιογράφος
Στέργιος Φουρκιώτης | Σκηνοθέτης
Σε όλους τους συμμετέχοντες παρέχεται ελαφρύ γεύμα (13.00-14.00), ενώ για τους νέους εκτός Θεσσαλονίκης προσφέρεται μία (1) διανυκτέρευση.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητούν περισσότερες πληροφορίες ως ακολούθως:
- Τηλεφωνικώς στον αριθμό 243.575
- Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση info@esiemth.gr (με την ένδειξη #Teens Press_photostories 2021 στο πεδίο του θέματος).
- Ιστοσελίδα ΕΣΗΕΜ-Θ: esiemth.gr
- Ιστοσελίδα διοργάνωσης: http://pressphotostories.tilda.ws/