«Η Δημοσιογραφία στο διαδίκτυο θα επιβιώσει, δίχως προσδοκίες για σοβαρά κέρδη, αν αξιοποιηθούν συνδυαστικά τα υπάρχοντα μοντέλα χρηματοδότησης, που επιβάλλουν διαρκείς καινοτομίες και έξυπνες προσαρμογές σε μια ταχύτατα εξελισσόμενη αγορά υπηρεσιών, περιεχομένου και τεχνολογικών εργαλείων».
Τις εκτιμήσεις αυτές διατύπωσε η Ευγενία Σιαπέρα, λέκτορας στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, στη διάλεξή της με θέμα «Οικονομική βιωσιμότητα της διαδικτυακής δημοσιογραφίας». Πρόκειται για την τέταρτη εκδήλωση του κύκλου σεμιναρίων, εργαστηρίων και διαλέξεων «NEW MEDIA – Αίθουσες Σύνταξης από το Μέλλον», που οργανώνει το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ.
Η ομιλήτρια σημείωσε αρχικά ότι το ίντερνετ περιορίζει τους διαφημιστικούς πόρους των παραδοσιακών Μέσων Ενημέρωσης, ωστόσο η απόδοση της διαφημιστικής δαπάνης κινείται σε χαμηλότερο επίπεδο (35-55%) σε σχέση με τα έντυπα ΜΜΕ.
Παρουσιάζοντας τα νέα οικονομικά μοντέλα για την προσέλκυση εσόδων στα Νέα Μέσα η κα Σιαπέρα ανέφερε:
1. Τα έσοδα από δωρεές. Χρήστες του διαδικτύου ή ιδρύματα χρηματοδοτούν έρευνες δημοσιογράφων.
2. Τη μη κερδοσκοπική δημοσιογραφία, που αναπτύσσεται με ένα μίγμα δωρεών και διαφημίσεων. Οι συμμετέχοντες δεν προσδοκούν κέρδη. Η βρετανική εφημερίδα Guardian αξιοποιεί το σχήμα αυτό.
3. Τα έσοδα από δημόσιες επιχορηγήσεις, όπως στην περίπτωση του BBC.
4. Την εξειδικευμένη δημοσιογραφία, που απευθύνεται σε συγκεκριμένους χρήστες με συγκεκριμένο περιεχόμενο, γεωγραφικό ή θεματικό.
5. Την πώληση περιεχομένου μέσω συνδρομών ή μικροπληρωμών για επιμέρους άρθρα και πληροφορίες.
Επίσης εντοπίστηκαν πετυχημένα παραδείγματα μεμονωμένων δημοσιογράφων και ηλεκτρονικών σελίδων, που προσαρμόστηκαν με επιτυχία στην κουλτούρα του διαδικτύου: επικοινωνία με τον χρήστη, συνεργασιμότητα και μοναδικότητα.